30 Eylül 2017 Cumartesi

Türk Mitolojisinden Masallar

         


         Dede Korkut Elinden, Anka Dilinden Türk Mitolojisinden Masallar
         Sacide Çobanoğlu
         Yurt Kitap Yayın

         Bozkırda büyük göçlerin kahramanlıkların ve sevdaların Türk dünyasının dilden dile dolaşan, bilinen ve az bilinen masalları
      Evvel zaman içinde, kalbur zaman içinde, deve tellal, pire berber iken, ben babamın beşiğini, derede odun yükler iken, alem uykuda ben pusuda iken, bir varmış bir yokmuş, ademoğulları pek çokmuş… Bu kullar içinde bir Altın Arıa varmış… Bunun masalını anlatayım sana, sen de İstanbul’u verirsin bana. O yalan bu yalan, fili yuttu bir yılan. Yılan urgan, yapraklar yorgan iken, arı kaplan, sinek haberci iken, biz samandan börek satar, karını cebimize atar iken, derken, sabahleyin erken, keçiler koyunları traş eder iken, tahtakurusu saz çalar, sıçan cirit atar iken… Evvel zamanda kalbur kazanda, bir varmış bir yokmuş…
    (Arka kapaktan…)

         Bu kitabı okumaya 3 Nisan 2017’e başlamışım. Çok uzun zamandır bitirmeye çalışıyorum ama çok sevmedim kitabı. O yüzden elimde süründü durdu.
         Sevmememin sebebi şu: Bize yıllarca destan ile masal arasındaki fark öğretildi ve hep destan diye okuduklarımız bu kitapta masal olarak yer alıyor. Masal gibi girişi ve sonu var yani. Ama içerik okuduğumuz destanlarla aynı.
         Bilmediğim bir şeyle karşılaşır mıyım diye okumuştum ama olmadı ne yazık ki. Oysa masalları severim ama hep bunlar destan değil miydi karmaşasıyla okuduğumdan bir süre sonra sıkıldım. Mesela Oğuz Kağan Destanı… Hani destandı bu hikaye. İşte bu kitapta masal!
         Kitabın sonunda ise Dede Korkut hikayeleri kitaba göre masalları var. Çocukken Dede Korkut hikâyelerinden korkardım. :D Yeniden okumak iyi oldu. Gerçi pek unutmamışım.
         Neyse! Tüm Türk yurtlarının hikâyelerini, kahramanlıklarını öğrenmek isterseniz güzel bir kitap. İyi yönünden bakalım. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder