22 Ocak 2014 Çarşamba

Japonca ve Altay Dilleri

         


         Japonca ve Altay Dilleri
         Talat Tekin
         Doruk Yayınları

         Dünyadaki akrabasız dillerden biri de Japonca’dır. Gerçekten Japonca’nın Ryukyu adalarında konuşulan Ryukyu dillerinden başka akrabası yoktur denilebilir. Avrupalı ve Japon dilbilimciler Japonca’nın şu ya da bu dille yakınlığını kanıtlamak için bir takım akrabalık teorileri üretmişlerdir. Ünlü Japon dilcisi Hattori Shiro’nun belirtmiş olduğu gibi, Japonca yeryüzündeki hemen hemen bütün dillerle karşılaştırılmış ve Japonca’nın Aynu, Eskimo, Aleut, Çince, Burma, Tibet, Kore, Ural, Altay, Malay-Poleneya, Fars, Grek, Bask ya da Sümer dilleri ile akraba olduğu yolunda teoriler ileri sürülmüştür. Son yıllarda Japon dilcilerden Ohno Susumu, Japonca’nın Hindistan’da konuşulan Dravit dillerinden Tamilce ile akraba olduğu savını ortaya atmıştır.
            Bütün bu teoriler içinde en inandırıcı ve kandırıcı olanı Japonca’nın Altay dilleri ailesi (Türkçe, Moğolca, Mancu-Tunguzca ve Korece) ile akraba olduğunu ileri süren teoridir denilebilir. Bu kitap, bu teorinin ışığı altında Japonca’nın ses, biçim, sözdizimi ve sözcük birliği bakımlarından Altay dillerine yakınlığını göstermek amacıyla hazırlanmıştır.
            (Arka kapak)

         Yine Osmanlıca kursum için kütüphanede saatin gelmesini beklerken buldum bu kitabı. Zaten okulda da ikinci yabancı dil olarak Japonca dersi aldığımdan hemen ilgimi çekti. Buna ek olarak da dilbilim inceleme kitaplarına ayrı bir ilgim var nedense. Türkçe için olsun ya da başka diller için olsun, seviyorum bu tür kitaplar okumayı.
         Bu kitapta da, arka kapak yazısında belirtildiği gibi, Japonca’nın Altay dilleriyle yapı olarak benzerliği işlenmiş. Ve gerçekten de benziyor. Çok ilginç.
         Yani 2,5 yıldır Japonca görüyorum okulda ben ve hep Türkçe’ye benziyor öge dizilimi falan diyorduk sadece. Ama bu kitabı okuduktan sonra farkettim ki yapı olarak da benziyor.
         Tabii daha tam olarak kanıtlanmamış. Ya da varsa öyle bir kitap, henüz benim karşıma çıkmadı. :)
         Güzel bir kitaptı. Tavsiye ediyorum. İlginizi çeker mi böyle kitaplar?


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder