28 Mayıs 2018 Pazartesi

Yaşam Suyu


         


         Yaşam Suyu
         Clarice Lispector
         Çeviren: Başak Bingöl Yüce
         Monokl Yayınları

         Fantastik bir dünya çevreliyor beni ve ben oluyor. Küçük bir kuşun çılgın şarkısını duyuyorum, parmaklarımın arasında kelebikler eziyorum. Bir kurdun yediği elmayım. Orgazmik kıyameti bekliyorum. Ahenksiz bir böcek istilası sarıyor etrafımı, bir gaz lambasının ışığıyken ben. Sonra da olayım diye çok ileri gidiyorum.
         Bir trans halindeyim. Çevremdeki havaya nüfuz ediyorum. Nasıl bir ateş: yaşamayı durduramıyorum. Bu hissettiğim, düşündüğüm, yaşadığım her şeyi kalınca sarmalayan, yoğun ve olduğum her şeyi bana ait ama yine de dışımdaki bir şeye dönüştüren sözcük oranında. Kendimi düşünürken izliyorum. Merak ettiğim şu: düşüncenin bile ötesinde olan o içimdeki şey kim? Sana yazıyorum çünkü bu, tevazuyla kabul etmem gerekecek bir meydan okuma. Kendi hayaletlerim üşüşüyor içime, bir de efsanevi ve fantastik her ne varsa – yaşam döngüsü.
         (Arka kapaktan)

         Değişik bir kitap bu Yaşam Suyu. Yazarın notuyla başlıyor ve yazar editörüne yazdığı mektupta deneysel bir noktalama ve imla kullandığını ve bunun dilbilgisi kurallarını bilmemektan kaynaklanmadığını söylüyor. Bu yüzden de cümle yapıları da dahil olmak üzere metnin üslup özelliklerine kesinlikle dokunulmamasını söylüyor. Yazar ile ilgili okuduğum bütün yazılarda kitap hangi dile çevrilirse çevrilsin, her editöründen bunu istediğini öğrendim. Üstelik tüm yapıtları için aynı şeyi yapıyormuş.
         Yaşam Suyu, ilk bakışta biraz dağınık bir metinmiş gibi göründü benim gözüme ama içine girdikten sonra aslında bir yolculuk kitabı olduğunu farkettim. İnsanın gizindeki yıkımı ve ihtişamı bulamamak üzerine aramaya niyetlenmiş bir yolculuk. Yani tamamlanamayan bir tablo gibi, her bakanın bakışıyla değişen ve sürekli şekil değiştiren bir tablo gibi.
         Biraz ilginç bir kitap. Herkese hitap eder mi bilemiyorum ama değişik bir şeyler okumak isterseniz bir bakın derim.
         #kitapagacisabitfikirkulubu Mayıs kitabımızdı. Mayıs ayında bitirdiğim ilk kitap olmasına rağmen kulüp kuralları gereği bir yerde yorum paylaşmamamız gerektiğinden ay sonuna planladım.
         Bir de kitapla ilgili çevirmeninden bir yazı okudum. O da yazar ve eserleriyle ilgil bilgi edinmek için başvurulacak güzel bir kaynak bence. Bakmak isterseniz diye linkini şuraya bırakıyorum.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder